Terug

Voorwielaandrijving intuitief

Een zelfde redenering als voor geveerde achterwielaandrijving gemaakt is, kan ook worden gebruikt voor geveerde voorwielaandrijving. In beide gevallen moet er voor worden gezorgd, dat de belasting van de veer konstant blijft bij veranderende trapkracht. Bij achterwielaandrijving wordt de veer via de ketting als het ware uitgetrokken door toenemende trapkracht, bij voorwielaandrijving moet de trapkracht via de ketting de veer dan indrukken!
Helaas is hier een gekunstelde constructie voor nodig met een scharnierende voorvork. Dit maakt de complexe voorwielaandrijving nog ingewikkelder.

We volstaan hier met de uitkomst van zo`n redenering.

Conclusies

Bij geveerde voorwielaandrijving kan deining ook voor alle versnellingen worden ge-elimineerd, mits het middentandwiel raakt aan de lijn ligt tussen contactpunt van voorwiel met de weg naar een punt recht boven de achteras, ter hoogte van het zwaartepunt. Het scharnierpunt van voorvork en frame moet daarbij ergens liggen op de lijn tussen het raakpunt en de vooras. Zie ook het grafische model met berekeningen.

Terug